

SAAM
Waarom belden ze?
SAAM is de koepel van 25 basisscholen in Oost-Brabant. Al een aantal jaren mochten we regelmatig iets doen samen met SAAM. Op een gegeven moment was het tijd dat de SAAM visie en strategie een ‘oppoetsbeurt’ kregen. Het hoefde niet helemaal nieuw, maar wel geactualiseerd en ook met een behoefte om nog meer verbinding te maken tussen het grotere verhaal en de praktijk van de leraar in de klas.
Martijn van Tilburg, de ‘Collega van Bestuur’ van SAAM belde met de vraag of wij wilden meedenken met het vormgeven van het proces hiervoor. Met een uitdrukkelijke wens om er een zo participatief mogelijk geheel van te maken.
Wat hebben we gedaan?
We hebben samen een proces ontworpen, waarbij het grootste deel van de uitvoering bij SAAM zelf lag. Het proces bestond uit vijf fases:​​
1. Het barst los, ‘SAAM staat voor’ is onaf
In een startevent is het huidige document tijdelijk voor onaf verklaard. En is op verschillende creatieve manieren het gesprek over de uitgangspunten voor goed onderwijs opgestart.
2. SAAM aan het woord
In deze fase wilden we vanuit zoveel mogelijk geledingen geluiden horen:
-
SAAM post: iedere SAAM’er kreeg een kaart voor reflectie op de huidige uitgangspunten en voor het geven van verdere input. Deze werden per school verzameld in een ‘kletspot’.
-
SAAM kletsen: we organiseerde twee online sessies waar scherp werd gekeken naar de huidige documenten en wensen voor aanpassing werden opgehaald.
-
SAAM geeft les: via een speciaal ontwikkeld lesplan konden leerlingen ook input leveren.
​3. SAAM sprint
We maakten een ‘spoorboekje’ voor een driedaagse schrijfsprint: 5 deelnemers maakten hun agenda leeg en gingen aan de slag met het analyseren van de input en het schrijven van het nieuwe verhaal. Tussendoor had het sprintteam korte online interviews met een aantal wetenschappers om het denken verder te brengen.
4. SAAM test
De nieuwe versie is bij alle stakeholders getest: de SAAM collega’s konden weer gebruik maken van de kletspot en een online ‘gebruikerstest’, ouders konden via een online formulier reageren (wat ze tot ieders verrassing massaal deden), een ontbijt met maatschappelijke partners, etc.
5. ‘SAAM staat voor’ is af
Het MT heeft zelf de resultaten van de tests verwerkt, zodat het meer en meer ook hun verhaal werd. De nieuwe versie is geschreven en (voorlopige) weer ‘af’ en vormt o.a. de basis voor de 25 schoolplannen die geschreven gaan worden
Wat is er bereikt?
In een periode van 5 maanden is in een zeer participatief proces een nieuw verhaal geschreven, waar SAAM weer een tijdje mee vooruit kan.
​
Wat zeggen ze erover?
Martijn van Tilburg, Collega van Bestuur SAAM:
"Het is ons samen gelukt om in fase 1 en 2 op verschillende vernieuwende manieren, enorm veel input op te halen vanuit de organisatie op onze strategische uitgangspunten. Het startevent was daarbij een gewoon een feestje! Het was dynamisch, afwisselend, inspirerend en sfeervol. Tijdens dit event hebben we geleerd, gewerkt en gespeeld. Precies de afwisseling die we SAAM* zo graag zien.
De verbinding met de wetenschappers tijdens de sprint zorgde er mede voor dat de uiteindelijke teksten in SAAM* staat voor... zijn verankerd in een stevige wetenschappelijke basis.
​
SAAM* is enthousiast over het proces én het resultaat. Troje weet ons elke keer weer uit te dagen en inspireren met nieuwe werkvormen en ideeën om in gezamenlijkheid te komen tot een mooi resultaat. Altijd met als basishouding: leve de onverwachte data, daar kunnen we wel wat mee.
Het sprintteam verwerkte, met strakke werkvormen en onder functionele tijdsdruk, in een heel korte tijd een enorme berg aan input tot een A5-je met betekenisvolle strategische zinnen. SAAM* staat voor… is daarmee voor de komende 4 jaar weer vol trots voor ‘af’ verklaard.
We zijn hierdoor zo geïnspireerd geraakt dat we onze 25 scholen ook allemaal hebben aangezet tot het formeren van een eigen sprintteam om zo hun schoolplannen ook middels hetzelfde proces vorm te geven en met resultaat. Verschillende scholen hebben de werkvorm gekopieerd in bij hun schoolplan-proces."
​
Kijk hier maar naar het resultaat.
Wat hebben wij ervan geleerd?
-
Dat het heel erg leuk is om in te co-creëren over langere periode. Dat leverde echt bijzondere interventies op. Wij hadden bijvoorbeeld nooit een lesplan kunnen maken.
-
Dat we een schrijfsprint zo kunnen voorbereiden en ontwerpen, dat we daar ten tijde van de sprint zelf niet bij hoeven te zijn als facilitatoren. Maar dat dan op afroep beschikbaar zijn voor steun en advies heel prettig is.
-
Dat het proces door anderen mooi werd gedefinieerd als een ‘Zandloper’: van breed (ophalen) naar smal (schrijven), weer naar breed (testen, verspreiden).
-
Dat SAAM echt een bijzondere en bijzonder leuke club in onderwijsland is. Dat wisten we al, maar weten we nu nog meer. Kijk vooral op www.saamscholen.nl